16 юни 2008

неприятния акциз за возилата

Малко и по тази тема,тъй като явно вълнува много хора:
според ЗАКОНА ЗА АКЦИЗИТЕ И ДАНЪЧНИТЕ СКЛАДОВЕ чл.2 т.5 някои возила/раздел V,чл.18 се приемат като луксозни и дължат особенни данъци. С една две думички за да може да имате основа за сравнение:
Чл. 18. (В сила от 1.07.2006 г.) "Автомобили" са новите и употребяваните пътнически, товаро-пътнически и състезателни автомобили за транспорт до 9 лица, включително водача, с мощност на двигателя, превишаваща 120 киловата (kW) по система DIN или 126 киловата (kW) по система SAE, включени в код по КН 8703.
или още по-простичко казано:
стандартно автомобилите се внасят от трета страна,което значи различна от Европейския съюз.В Северна Америка/САЩ и Канада/ мощностите на колите се определят в Киловати по системата САЕ/KWSAE/.В Европа мощностите на автомобилите се измерват в Киловати по Дин/KWDIN/.За да получите киловатите на един автомобил ако не са описани в талоните делите конските сили на 1.36. Пример:
320 конски сили /1,36 = 235 kw.
Условно е прието че разликата между kwdin i kwsae e 1,05.Тоест 200 kwdin са приблизително равни на 210 kwsae.
Ако автомобила Ви е нов,и е по-мощен от 120 KWDIN,или 126 KWSAE,или 163 HPowers DIN, или 171 HPSAE дължи акциз.
Според закона за акцизите нов автомобил е този,който няма навършени шест месеца или няма изминати 6000 километра.
Ставката за нови автомобили е 90 лева за разликата над 120 kwdin + 700 лева и 85.71 лева за разликата над 126 kwsae + 700 лева.
Следващият път ще разкажа за употребяваните.

1 коментар:

Анонимен каза...

Предполагам, че тази новина ще зарадва немалко хора, които имат намерение да закупят кола над 163 к.с., но по-важният въпрос е кога да очакваме отпадането на въпросния акциз, предложено от председателя на Бюджетната комисия на парламента Румен Овчаров и група народни представители. Спомената дата е 1 януари 2010 г. и именно тя ме кара да мисля, че вносителите на автомобили у нас са постигнали (макар и да не са я инициирали) пирова победа, защото дотогава абсолютно всички ще претърпят много сериозни загуби. Кой обаче се интересува от този факт на фона на предстоящите избори? Вероятно немного хора в парламента, тъй като едно ускоряване на процедурите и по-ранна отмяна на акциза биха стимулирали в доста сериозна степен продажбите на нови, а и на употребявани автомобили, което в настоящия кризисен етап би било изключително благотворно за бизнеса.

Трудно е обаче да се откажеш от по 700 лв. за нова кола над 163 к.с. плюс 90 лв. за всяка 1,34 к.с. отгоре, които в момента влизат в държавната хазна под формата на акциз. За колите втора употреба пък облагането е по 35 лв. на к.с. за тези с двигатели между 163 и 201 к.с. и по 60 лв. за по-мощните.

Дали тази новина ще остане поредният кьорфишек? Едва ли, тъй като Европейската комисия е изпратила уведомително писмо до България, че ще започне процедура срещу страната ни за нарушаване на директивите на общността, и именно тази заплаха в случая е гаранция, че ще дочакаме отпадането на акциза. Тя касае въпросната разлика в облагането на старите и новите автомобили. Според ЕК при облагането на мощните автомобили, внесени в България от други страни от ЕС, не се взема предвид амортизацията им. Освен това има дискриминация по отношение на определението за "нов автомобил". Според ЕК не е редно употребявани коли, които не са изминали повече от 6 месеца от първата им регистрация или са на 6000 км пробег, да се облагат както чисто новите коли. Затова Овчаров предлага изцяло да отпадне акцизът за мощните коли от 1 януари 2010 г.

Ето и най-важното следствие от решението на Евросъда, то вероятно ще засегне автомобили, внесени 2007-2009 г. Тогава държавата ще трябва да възстанови акциза, прибран незаконно.